Heeft u pijn aan de achterkant van uw voet?

Pijnklachten aan de achterkant van de voet die erger worden tijdens het lopen, werken of tijdens het sporten kunnen wijzen op een ontsteking van de achillespees.

De achillespees bevindt zich aan de achterkant van de voet en vormt de overgang van de kuitspier naar het hielbot. Door verkeerd schoeisel, een verkeerd looppatroon of door overbelasting kan de achillespees gaan ontsteken. Hierbij ervaart u doorgaans pijn- en/of stijfheidsklachten rond de achillespees, opstartklachten en pijn tijdens het lopen en tijdens het staan. Soms is de achillespees ook verdikt.

Met behulp van echografisch onderzoek wordt de achillespees in beeld gebracht, zodat de juiste diagnose voor uw klachten kan worden gesteld. Indien er sprake is van een achillespeesontsteking, verdikking of verkalking wordt dit behandeld middels shockwave therapie. Indien er sprake is van een ruptuur, wordt dit behandeld middels één of meerdere van de volgende behandeltechnieken: stroomtherapie, oefentherapie, massage therapie, dry needling, medical tape en/of acupunctuur.

De volgende afwijkingen in de achillespees kunnen worden waargenomen met behulp van echografisch onderzoek:

• Ontsteking, verdikking of verkalking van de achillespees
  • Ruptuur (scheurtje) in de achillespees
  • Spierruptuur van de kuitspieren (zweepslag)

Behandeling van de achillespeesbehandelingen bij ESF Praktijk in Purmerend:

Shockwave therapieMet behulp van geluidsgolven die zich door de huid heen verplaatsen kunnen uw pees-, kalk of slijmbeursklachten direct op weefselniveau worden behandeld. Deze geluidsgolven stimuleren de bloedsomloop en de stofwisseling om zo uw klachten doeltreffend te kunnen genezen.

Met behulp van oefeningen worden uw spierkracht, conditie, uithoudingsvermogen, houding en/of balans verbeterd, waardoor er een afname ontstaat in pijn- en stijfheidsklachten en u uw dagelijkse activiteiten weer zonder belemmeringen uit kunt voeren.

StroomtherapiePijnloze elektrische prikkels zorgen voor pijndemping en een verbetering van de bloedcirculatie in het klachtengebied, waardoor er sneller herstel optreedt. Deze vorm van therapie kan worden toegepast bij zowel acute als chronische (pijn)klachten.

Massagetherapie

Door het uitvoeren van druk op het weefsel worden spierknopen en spanningsklachten verminderd. De bloedcirculatie neemt hierbij toe en de afvoer van afvalstoffen wordt versneld, waardoor u sneller van uw (pijn)klachten af bent.

Acupunctuur

Blokkades in energiebanen (meridianen) worden door het plaatsen van naalden opgeheven.

Medical tapingEen behandelvorm waarbij er gebruik wordt gemaakt van gekleurde, rekbare tape. Deze tape wordt op de huid geplakt en blijft doorgaans een aantal dagen zitten. Hierdoor verbetert de bloedcirculatie en ontstaat er ontspanning van de spieren, waardoor (pijn)klachten afnemen.
AcupunctuurBlokkades is energiebanen (meridianen) worden door het plaatsen van naalden opgeheven.

Dry Needling

Hardnekkige spierknopen of lokale verhardingen in een spier worden kort aangeprikt met een dunne naald, waarna er direct ontspanning optreedt in de spier.