Heeft u pijn aan uw heup?

Pijn aan uw heup of bovenbeen kan erg vervelend zijn en zorgt vaak voor pijn tijdens het lopen, traplopen en slapen op de zij. Er kunnen verschillende oorzaken zijn van deze klachten, zoals: een peesontsteking, een slijmbeursontsteking of verkalking.

Klachten aan de slijmbeurs of aan de pees zijn soms lastig van elkaar te differentiëren, omdat de symptomen doorgaans hetzelfde zijn. Met behulp van echografisch onderzoek kan dit onderscheid wel worden gemaakt, waardoor de juiste diagnose voor uw klachten kan worden gesteld. Indien er sprake is van een slijmbeursontsteking of van een peesontsteking wordt dit behandeld middels shockwave therapie.

Slijmbeursontsteking

De slijmbeurs in de heup bevindt zich aan de buitenzijde van het bovenbeen en zorgt ervoor dat de pezen en botten niet langs elkaar schuren tijdens het bewegen. Een slijmbeursontsteking wordt meestal veroorzaakt door overbelasting.

Peesontsteking

Er kan sprake zijn van een peesontsteking van de iliotibiale band: een pees die zich ook aan de buitenzijde van het bovenbeen bevindt, ter hoogte van de slijmbeurs.

Verkalking of haakvorming

Bij verkalking of haakvorming op de trochantor major is er sprake van een uitstekend botpunt aan de zijkant van het bovenbeen.

Behandeling bij ESF Praktijk in Purmerend:

Shockwave therapieMet behulp van geluidsgolven die zich door de huid heen verplaatsen kunnen uw pees-, kalk of slijmbeursklachten direct op weefselniveau worden behandeld. Deze geluidsgolven stimuleren de bloedsomloop en de stofwisseling om zo uw klachten doeltreffend te kunnen genezen.