Heeft u pijn aan uw knie?

Pijn tijdens het lopen, traplopen en fietsen zijn symptomen die vaak voorkomen bij knieklachten. Dit kan onder andere veroorzaakt worden door een peesontsteking, een slijmbeursontsteking of door slijtage.

Met behulp van echografisch onderzoek worden de spieren, de pezen, de slijmbeurzen en het kraakbeen in beeld gebracht, zodat de juiste diagnose kan worden gesteld. Indien er sprake is van een jumpers knie, runners knie of van een slijmbeursontsteking wordt dit behandeld middels shockwave therapie.

Indien er sprake is van slijtage of artrose wordt dit behandeld middels één of meerdere van de volgende behandeltechnieken: stroomtherapie, oefentherapie, massage therapie, medical taping en/of acupunctuur.

De volgende afwijkingen in de knie kunnen worden waargenomen met behulp van echografisch onderzoek:

• Jumpers knie: een ontsteking van de pees die aanhecht op het onderbeen net onder de knieschijf. Hierbij kunt u pijn en stijfheidsklachten ervaren onder de knieschijf in combinatie met pijn tijdens het optrekken van de knie en pijn tijdens het lopen.
  • Runners knie: een ontsteking van de pees die aanhecht aan de buitenzijde van de knie. Hierbij kunt u pijn en stijfheidsklachten ervaren tijdens het lopen, fietsen, bukken en traplopen.
  • Spierruptuur (scheur) van de bovenbeenspieren (quadriceps).
  • Slijmbeursontsteking.
  • Ontsteking, verdikking, verkalking of een scheurtje in de pezen rondom het kniegewricht.
  • Slijtage/artrose: een afname van het kraakbeen in het kniegewricht.
  • Osgood-Schlatter: een pijnlijke verdikking onder de knieschijf wat vaak voorkomt bij kinderen die snel groeien of veel sporten.
  • Bakerse cyste: een zwelling in de knieholte. Meestal is deze pijnloos en ervaart u hier geen klachten van. De zwelling ontstaat doordat er in het gewricht te veel slijm wordt aangemaakt als gevolg van reuma, artrose of door een val.

Behandeling bij ESF Praktijk in Purmerend:

Shockwave therapieMet behulp van geluidsgolven die zich door de huid heen verplaatsen kunnen uw pees-, kalk of slijmbeursklachten direct op weefselniveau worden behandeld. Deze geluidsgolven stimuleren de bloedsomloop en de stofwisseling om zo uw klachten doeltreffend te kunnen genezen.

Met behulp van oefeningen worden uw spierkracht, conditie, uithoudingsvermogen, houding en/of balans verbeterd, waardoor er een afname ontstaat in pijn- en stijfheidsklachten en u uw dagelijkse activiteiten weer zonder belemmeringen uit kunt voeren.

StroomtherapiePijnloze elektrische prikkels zorgen voor pijndemping en een verbetering van de bloedcirculatie in het klachtengebied, waardoor er sneller herstel optreedt. Deze vorm van therapie kan worden toegepast bij zowel acute als chronische (pijn)klachten.
Massage therapieDoor het uitvoeren van druk op het weefsel worden spierknopen en spanningsklachten verminderd. De bloedcirculatie neemt hierbij toe en de afvoer van afvalstoffen wordt versneld, waardoor u sneller van uw (pijn)klachten af bent.

Acupunctuur

Blokkades is energiebanen (meridianen) worden door het plaatsen van naalden opgeheven.

Medical tapingEen behandelvorm waarbij er gebruik wordt gemaakt van gekleurde, rekbare tape. Deze tape wordt op de huid geplakt en blijft doorgaans een aantal dagen zitten. Hierdoor verbetert de bloedcirculatie en ontstaat er ontspanning van de spieren, waardoor (pijn)klachten afnemen.