Echografie bij ESF Praktijk

Echografie wordt toegepast binnen de fysiotherapie om het bewegingsapparaat van het menselijk lichaam gedetailleerd in beeld te brengen. Afwijkingen zoals peesklachten, slijmbeursontstekingen, kalk, vocht, kapselproblematiek en een gescheurde pees zijn goed vast te leggen. Hierdoor kan de juiste diagnose worden gesteld voor uw klachten.

De volgende afwijkingen kunnen met behelp van echografie onderzocht worden:

SchouderElleboogHeupKnieVoet

Schouder Slijmbeursontstek-bert- ing

TenniselleboogSlijmbeursontstekingSlijmbeursontstekingHielspoor
PeesontstekingGolfelleboogPeesontstekingPeesontstekingPeesplaatontsteking
KalkvormingKalkvormingSlijtageAchillespeesontsteking
Slijtage
Kapselproblematiek

Onderzoeken met echografie

Pijnklachten in de schouder kunnen erg vervelend zijn en zorgen vaak voor problemen tijdens het aan- en uitkleden, tijdens het slapen en bij het bovenhands heffen van de arm. Er kunnen verschillende oorzaken zijn van deze klachten: zoals een peesontsteking of een slijmbeursontsteking. Met behulp van echografisch onderzoek kan de oorzaak van uw klachten worden vastgesteld.

Pijn rondom het ellebooggewricht kan erg vervelend zijn en kan u belemmeren tijdens het uitvoeren van uw dagelijkse activiteiten. Deze pijnklachten worden mogelijk veroorzaakt door een golfelleboog of door een tenniselleboog. Met behulp van echografisch onderzoek kan de oorzaak van de elleboogklachten worden vastgesteld.

Pijn aan de buitenzijde van de heup of van het bovenbeen en pijn tijdens het lopen, traplopen en slapen op de zij kunnen wijzen op een peesontsteking of op een slijmbeursontsteking. Met behulp van echografisch onderzoek worden de spieren, pezen en slijmbeurs van de heup in beeld gebracht, waardoor de oorzaak van uw klachten kan worden vastgesteld.

Pijn tijdens het lopen, traplopen en fietsen zijn symptomen die vaak voorkomen bij knieklachten. Dit kan veroorzaakt worden door een peesontsteking, een slijmbeursontsteking of door slijtage. Met behulp van echografisch onderzoek worden de spieren, pezen, slijmbeurs en het kraakbeen in beeld gebracht, waardoor de oorzaak van uw klachten kan worden vastgesteld.

Pijnklachten aan de achterkant van de voet die erger worden tijdens het lopen, werken of tijdens het sporten kunnen wijzen op een ontsteking van de achillespees. Met behulp van echografisch onderzoek wordt de achillespees in beeld gebracht en kan de oorzaak van uw klachten worden vastgesteld.

Hielpijnklachten tijdens het staan, lopen en traplopen kunnen wijzen op hielspoor of op een peesplaat irritatie (fasciitisplantaris). Mensen die veel wandelen of die voor hun werk veel op hun voeten moeten staan kunnen hier mee te maken krijgen. Met behulp van echografisch onderzoek wordt de hiel in beeld gebracht en kan de oorzaak van de klachten worden vastgesteld.