Echografie bij ESF Praktijk

Echografie wordt toegepast binnen de fysiotherapie om het bewegingsapparaat van het menselijk lichaam gedetailleerd in beeld te brengen. Afwijkingen zoals peesklachten, slijmbeursontstekingen, kalk, vocht, kapselproblematiek en een gescheurde pees zijn goed vast te leggen. Hierdoor kan de juiste diagnose worden gesteld voor uw klachten.

De volgende afwijkingen kunnen we met behulp van echografie onderzoeken:

SchouderElleboogHeupKnieVoet

Schouder Slijmbeursontstek-bert- ing

TenniselleboogSlijmbeursontstekingSlijmbeursontstekingHielspoor
PeesontstekingGolfelleboogPeesontstekingPeesontstekingPeesplaatontsteking
KalkvormingKalkvormingSlijtageAchillespeesontsteking
Slijtage
Kapselproblematiek

Pijnklachten in de schouder zijn erg vervelend en zorgen vaak voor problemen tijdens het aan- en uitkleden, tijdens het slapen en bij het bovenhands heffen van de arm. Er kunnen verschillende oorzaken zijn van deze klachten: zoals een peesontsteking of een slijmbeursontsteking. Met behulp van echografisch onderzoek kunnen we de oorzaak van uw klachten vaststellen.

Pijn rondom het ellebooggewricht is erg vervelend en kan u belemmeren tijdens het uitvoeren van uw dagelijkse activiteiten. Deze pijnklachten worden mogelijk veroorzaakt door een golfelleboog of door een tenniselleboog. Met behulp van echografisch onderzoek kan de oorzaak van de elleboogklachten worden vastgesteld.

Heupklachten zijn erg vervelend. Pijn aan de buitenzijde van de heup of van het bovenbeen en pijn tijdens het lopen, traplopen en slapen op de zij kunnen wijzen op een peesontsteking of op een slijmbeursontsteking. Met behulp van echografisch onderzoek worden de spieren, pezen en slijmbeurs van de heup in beeld gebracht, waardoor de oorzaak van uw klachten kan worden vastgesteld.

Pijn in de knie tijdens het lopen, traplopen en fietsen zijn symptomen die vaak voorkomen bij knieklachten. De oorzaak hiervan kan een peesontsteking, slijmbeursontsteking of slijtage zijn. Met behulp van echografisch onderzoek brengen we de spieren, pezen, slijmbeurs en het kraakbeen in beeld. Hierdoor stellen we de oorzaak van uw klachten vast.

Pijnklachten aan de achterkant van de voet die erger worden tijdens het lopen, werken of tijdens het sporten kunnen wijzen op een ontsteking van de achillespees. Met behulp van echografisch onderzoek wordt de achillespees in beeld gebracht en kan de oorzaak van uw klachten worden vastgesteld.

Hielpijnklachten tijdens het staan, lopen en traplopen kunnen wijzen op hielspoor of op een peesplaat irritatie (fasciitisplantaris). Mensen die veel wandelen of die voor hun werk veel op hun voeten moeten staan kunnen hier mee te maken krijgen. Met behulp van echografisch onderzoek wordt de hiel in beeld gebracht en kan de oorzaak van de klachten worden vastgesteld.