Heeft u hoofdpijn?

De oorzaak van hoofdpijn kan gezocht worden in de spieren, maar kan ook veroorzaakt worden vanuit de nekwervels. Wanneer de bovenste twee nekwervels minder goed bewegen kan dat tot hoofdpijn leiden. De spieren kunnen ook erg stijf of gespannen zijn, wat weer tot hoofdpijn kan leiden. Tijdens het uitgebreide onderzoek in onze praktijk in Purmerend wordt gekeken wat de oorzaak van de hoofdpijn is.

Heeft u nekpijn?

Als we kijken naar de nek zien we voornamelijk twee veelvoorkomende problemen: pijn aan de nek of stijfheid van de nek. Nekpijn kan veroorzaakt worden vanuit de zenuwen, spieren of gewrichten. Een stijve nek wordt voornamelijk veroorzaakt door de gewrichten, maar zou ook veroorzaakt kunnen worden door stijve spieren. Het is erg belangrijk om tijdens het vraaggesprek duidelijk in kaart te brengen wat de klachten precies zijn en wanneer ze optreden. Daarna volgt een lichamelijk onderzoek zodat de precieze oorzaak bekend wordt.

Enkele oorzaken van klachten die behandeld kunnen worden met manuele therapie zijn:

• Whiplash: een plotselinge, snelle, harde klap waarbij het hoofd naar voren wordt getrokken ten opzichte van de nek. Dit gebeurt vaak bij een kop-staartbotsing.
  • Houdingsgerelateerde nekpijn: In ons hedendaagse leven zitten we vaak een groot gedeelte van een dag. Als dit in een verkeerde houding wordt gedaan kan dat tot houdingsgerelateerde klachten lijden.
  • Cervicaal facetsyndroom: De facetgewrichten zijn de gewrichten aan de zijkant van een wervel. Ze verbinden de wervels met elkaar en wanneer de gewrichten niet optimaal samen kunnen bewegen ontstaat er een verminderde beweging van de nek. De pijn zit voornamelijk aan één kant van de nek, maar zou in uitzondering ook aanwezig kunnen zijn aan beide kanten.
  • Cervicaal radiculopathie: De bekendste vorm van een cervicale radiculopathie is de nekhernia. Hierbij komt er een zenuw beklemt te zitten in de nek waardoor er klachten in de armen kunnen optreden zoals pijn en verminderde spierkracht.