Heeft u pijn aan uw knie?

Pijn tijdens het lopen, traplopen en fietsen zijn symptomen die vaak voorkomen bij knieklachten. Dit kan onder andere veroorzaakt worden door een peesontsteking, een slijmbeursontsteking of door slijtage.

Met behulp van echografisch onderzoek worden de spieren, de pezen, de slijmbeurzen en het kraakbeen in beeld gebracht, zodat de juiste diagnose kan worden gesteld. Indien er sprake is van een jumpers knie, runners knie of van een slijmbeursontsteking wordt dit behandeld middels shockwave therapie.

Jumpers knie

Een jumpers knie is een ontsteking van de pees onder de knieschijf en kenmerkt zich door (druk)pijnklachten onder de knieschijf en gaat vaak gepaard met stijfheid in de knie. Een jumpers knie wordt doorgaans veroorzaakt door het overbelasten van de pees die de overgang vormt van de bovenbeenspieren met de aanhechting op het scheenbeen (patellapees). Symptomen die horen bij een jumpers knie zijn verder: pijn bij het aanspannen van de bovenbeenspieren en pijn tijdens het lopen of springen.

Runners knie

Hardlopers of fietsers kunnen te maken krijgen met een runners knie: een ontsteking van de iliotibiale band aan de buitenzijde van de knie. Hier hecht de pees van de iliotibiale band aan op het onderbeenbot (fibula). Tijdens het lopen of fietsen schuift de pees van de iliotibiale band over de fibula heen. Als dit door overbelasting te veelvuldig gebeurt kan er wrijving ontstaan, dit kan een ontsteking van de pees veroorzaken. Symptomen die hierbij horen zijn: pijn aan de buitentkant van de knie, stijfheid in de knie, moeite met het buigen en strekken van de knie en pijn tijdens traplopen of tijdens lang zitten.

Slijmbeursontsteking

Slijmbeurzen bevinden zich op diverse plaatsen in het lichaam en werken als een stootkussen: ze zorgen ervoor dat de pezen en botten in het lichaam niet over elkaar schuren tijdens het bewegen. Bij een herhaalde beweging door overbelasting kan de slijmbeurs gaan ontsteken. We spreken dan van een slijmbeursontsteking of van een bursitis. Hierbij kunt u pijnklachten en stijfheid ervaren en moeite krijgen met het uitvoeren van uw dagelijkse activiteiten.

Behandeling bij ESF Praktijk in Purmerend:

Shockwave therapie

Met behulp van geluidsgolven die zich door de huid heen verplaatsen kunnen uw pees-, kalk of slijmbeursklachten direct op weefselniveau worden behandeld. Deze geluidsgolven stimuleren de bloedsomloop en de stofwisseling om zo uw klachten doeltreffend te kunnen genezen.