Wat is Dry Needling

Dry needling is een behandeltechniek, waarbij een zeer dunne naald in huid en spier wordt gestoken. Dry needling is uiterst effectief voor de behandeling van myofasciale pijn en triggerpoints. Triggerpoints zijn kleine verhardingen in een spier, die voor uitstralende pijnklachten kunnen zorgen. “Dry” duidt aan dat er niets wordt geïnjecteerd met de naald: er wordt alleen geprikt in het triggerpoint.

Triggerpoints bij Dry Needling

Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in de spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen omdat ze vaak de hoofdoorzaak zijn van uw klachten.

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan. De meest voorkomende oorzaak is chronische overbelasting van de spier, bijvoorbeeld door een langdurige verkeerde werkhouding. Ook acute overbelasting, zoals een verkeerde beweging of een ongeval kan triggerpoints veroorzaken.

Soms is het voor de patiënt duidelijk wat de oorzaak van de klacht is, maar vaak weet iemand het niet precies: de klachten zijn geleidelijk ontstaan en toegenomen. Meestal ontstaan klachten door meerdere factoren tezamen, bijvoorbeeld: een combinatie van overbelasting van de betreffende spier en daarbij ongunstige omstandigheden zoals stress, vermoeidheid, niet goed kunnen slapen, slechte voeding, moeite met ontspannen etc.

Als de pijnklachten in kaart zijn gebracht, gaat de therapeut op zoek naar de spieren die de pijn zouden kunnen veroorzaken. Daarbij wordt gekeken naar spierlengte, spierkracht en de aanwezigheid van triggerpoints. De triggerpoints bevinden zich in een verharde streng in de spier en voelen aan als een plaatselijke verdikking. Druk op het triggerpoint kan zeer pijnlijk zijn en wekt vaak de voor de patiënt herkenbare klachten op.

Als de punt van het naaldje het triggerpoint in de spier bereikt, reageert de spier met een Local Twitch Response, dit voelt als een (elektrisch – ) schokje. De therapeut beweegt het naaldje licht op en neer om zoveel mogelijk vezeltjes van het triggerpoint los te maken. Afhankelijk van de spier waarin het punt zich bevindt en het aantal triggerpoints in de spier, kunnen de twitches zeer hevig zijn. Ook kan de uitstralende pijn, die door het triggerpoint veroorzaakt wordt, gevoeld worden tijdens de behandeling.

Een ander fenomeen dat soms kan optreden tijdens de behandeling is een zogenaamde vegetatieve reactie: men wordt ineens zweterig of rillerig, misselijk of wat zweverig in het hoofd. Deze reactie is, hoewel onplezierig, van voorbijgaande aard. Omdat er een vegetatieve reactie kan optreden, zal er altijd in lig- of zit- houding behandeld worden.

Hoewel de techniek van dry needling meestal als onprettig ervaren wordt, is hij zeer effectief om een snel herstel te bereiken. Directe ontspanning en herstel van de stofwisseling in de spier zelf, resulteren in een snelle pijnafname en functieherstel van de spier.

Heeft u het gevoel dat u vast zit? Dan kan Dry Needling de oplossing zijn.

Indicatie voor Dry Needling

• Stijve spieren en gewrichten