Heeft u pijn aan uw schouder?

Pijn in uw schouder kan erg vervelend zijn en zorgt vaak voor problemen tijdens het aan- en uitkleden, tijdens het slapen en bij het bovenhands heffen van de arm. Er kunnen verschillende oorzaken zijn van deze klachten, zoals: een peesontsteking, een slijmbeursontsteking of slijtage. Pijn aan de schouder kan uitstralen richting de nek of de (boven)arm.

Met behulp van echografisch onderzoek worden de slijmbeurs, de pezen, het gewrichtskapsel en het kraakbeen in beeld gebracht, zodat de juiste diagnose kan worden gesteld. Indien er sprake is van een slijmbeursontsteking of van een peesontsteking wordt dit behandeld middels shockwave therapie.

Indien er sprake is van slijtage of van een frozen shoulder worden de klachten behandeld middels één of meerdere van de volgende behandeltechnieken: oefentherapie, stroomtherapie, massagetherapie en/of acupunctuur.

De volgende afwijkingen in de schouder kunnen worden waargenomen met behulp van echografisch onderzoek:

• Peesontsteking, verdikking, verkalking of scheurtje in de supraspinatuspees;
  • Peesontsteking, verdikking, verkalking of scheurtje in de infraspinatuspees;
  • Peesontsteking, verdikking, verkalking of scheurtje in de subscapularispees;
  • Peesontsteking, verdikking, verkalking of scheurtje in de bicepspees
  • Slijmbeursontsteking;
  • Frozen shoulder: een ontsteking van het gewrichtskapsel waardoor pijn en forse bewegingsbeperking in het schoudergewricht ontstaan;
  • Spierrupturen (spierscheuringen);
  • Slijtage/artrose: een afname van het kraakbeen in het schoudergewricht.

Behandeling van schouderklachten:

Shockwave therapieMet behulp van geluidsgolven die zich door de huid heen verplaatsen kunnen uw pees-, kalk of slijmbeursklachten direct op weefselniveau worden behandeld. Deze geluidsgolven stimuleren de bloedsomloop en de stofwisseling om zo uw klachten doeltreffend te kunnen genezen.
OefentherapieMet behulp van oefeningen worden uw spierkracht, conditie, uithoudingsvermogen, houding en/of balans verbeterd, waardoor er een afname ontstaat in pijn- en stijfheidsklachten en u uw dagelijkse activiteiten weer zonder belemmeringen uit kunt voeren.
StroomtherapiePijnloze elektrische prikkels zorgen voor pijndemping en een verbetering van de bloedcirculatie in het klachtengebied, waardoor er sneller herstel optreedt. Deze vorm van therapie kan worden toegepast bij zowel acute als chronische (pijn)klachten.
MassagetherapieDoor het uitvoeren van druk op het weefsel worden spierknopen en spanningsklachten verminderd. De bloedcirculatie neemt hierbij toe en de afvoer van afvalstoffen wordt versneld, waardoor u sneller van uw (pijn)klachten af bent.
AcupunctuurBlokkades is energiebanen (meridianen) worden door het plaatsen van naalden opgeheven.