Heeft u pijn aan uw schouder?

Enkele oorzaken van klachten aan de schouder die behandeld kunnen worden met manuele therapie zijn:

• Impingement: Een impingement wordt ook wel een inklemming genoemd. Er komt weefsel klem te zitten tussen het schouderdak en de schouderkop. Aangezien de ruimte kleiner wordt wanneer de arm geheft wordt is de pijn voornamelijk tijdens het heffen merkbaar. De structuren die klem kunnen komen te zitten zijn: de schouderpezen, spieren en slijmbeurzen. Als er een bewegingsbeperking optreedt kan dat een manueel therapeutisch doel zijn om de beperking op te heffen.
  • Acromioclaviculaire disfuncties: Het AC gewricht kan een hypomobiliteit hebben door middel van bijvoorbeeld slijtage. Dit kan leiden tot een vermindering van de beweeglijkheid. Door middel van mobilisaties kan je de beweeglijkheid verbeteren.
  • Frozen shoulder: Wanneer het gewrichtskapsel gekrompen en verkleefd is spreken we van een frozen shoulder. In het begin is het voornamelijk een ontstekingsreactie waardoor de mate van pijn erg hoog ligt. In de tweede fase neemt de stijfheid de overhand en in de derde fase komt de schouder weer los en wordt de beweeglijkheid verbeterd. Een frozen shoulder kan zeker 1 tot 2 jaar duren en de behandeling bestaat voornamelijk uit het opheffen van de bewegingsbeperking en pijndemping.
  • Artrose: Artrose wordt ook wel slijtage genoemd. Het kraakbeen rondom het gewricht neemt af in kwaliteit. De artrose kan zo vergevorderd zijn dat het bot op bot is, dit is erg pijnlijk en zorgt ervoor dat het gewricht stijf wordt. Door middel van mobiliserende technieken kan de stijfheid verminderen.