Heeft u pijn aan uw schouder?

Pijnklachten in de schouder kunnen erg vervelend zijn en zorgen vaak voor problemen tijdens het aan- en uitkleden, tijdens het slapen en bij het bovenhands heffen van de arm. Er kunnen verschillende oorzaken zijn van deze klachten: zoals een peesontsteking of een slijmbeursontsteking.

Schouderonderzoek

Met behulp van echografisch onderzoek worden de slijmbeurs, de pezen en het schoudergewricht in beeld gebracht, zodat de oorzaak van uw klachten kan worden vastgesteld. Indien er sprake is van een slijmbeursontsteking of van een peesontsteking wordt dit behandeld middels shockwave therapie.

Slijmbeursontsteking

Slijmbeurzen bevinden zich op diverse plaatsen in het lichaam en ze zorgen ervoor dat de pezen en botten van het lichaam niet over elkaar schuren tijdens het bewegen. Bij een veelvuldig herhaalde beweging door overbelasting kan de slijmbeurs gaan ontsteken. Dit komt het meest voor in het schouder- en in het heupgewricht. Op de kop van het schoudergewricht bevindt zich een slijmbeurs en bij een ontsteking van deze slijmbeurs kan er minder ruimte ontstaan tussen de pezen en het schouderdakje (acromion). Bij bovenhandse bewegingen kan de schouder dan ‘blokkeren’ wat gepaard gaat met pijnklachten en stijfheid.

Peesontsteking

Bij een ontsteking wordt de schouderpees dikker, waardoor er een inklemming (impingement) ontstaat onder het schouderdakje (acromion). Bovenhandse bewegingen worden hierdoor pijnlijk en moeilijker om uit te voeren. Ook kan het voorkomen dat er kalkafzetting in de pees ontstaat, wat vervolgens een irritatie in die pees veroorzaakt

Shockwave therapie

Met behulp van geluidsgolven die zich door de huid heen verplaatsen kunnen uw pees-, kalk of slijmbeursklachten direct op weefselniveau worden behandeld. Deze geluidsgolven stimuleren de bloedsomloop en de stofwisseling om zo uw klachten doeltreffend te kunnen genezen.