Heeft u de diagnose COPD gekregen en wilt u dat dit u zo min mogelijk belemmert in uw werk, sport en hobby’s?

Onze therapeuten in de ESF Praktijk in Purmerend kunnen u hierbij helpen! Wij stellen een behandelplan op, gericht op uw persoonlijke belemmeringen.

Wat is COPD?

COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Longziekte), een longziekte waarbij de longen zijn beschadigd. Hierdoor kunt u moeite ervaren met ademhalen, waardoor dagelijkse activiteiten zoals lopen, traplopen of boodschappen doen moeilijker worden. Andere symptomen van COPD zijn: benauwdheid, veel hoesten en vermoeidheid. Er zijn verschillende oorzaken van COPD, bijvoorbeeld: roken, astma, een erfelijke ziekte, luchtvervuiling of schadelijke stoffen. De diagnose COPD wordt niet gesteld door de fysiotherapeut, maar door uw longarts.

Onderzoek en behandeling van COPD bij ESF Praktijk in Purmerend

Indien u met COPD-klachten bij ons langskomt in de praktijk vindt er eerst een intakegesprek plaats. Tijdens dit gesprek stelt de fysiotherapeut een aantal vragen over uw klachten, zodat deze goed in kaart kunnen worden gebracht. Beperkingen tijdens dagelijkse activiteiten, de mate van benauwdheid en eventuele ziekenhuisopnamen in uw verleden door deze benauwdheid worden besproken.

Na dit vraaggesprek vindt er een onderzoek plaats. De therapeut voert een aantal testen met u uit en bekijkt de activiteiten waarbij u belemmeringen ervaart. Aan de hand van het vraaggesprek en het onderzoek stellen we samen met u een behandelplan op waarin uw persoonlijke doelen en de behandelmethoden worden opgenomen.

De behandelingen vinden één of twee keer per week plaats in onze praktijk en bestaan voornamelijk uit oefentherapie. Zo zorgen we er samen voor dat uw spierkracht, conditie en uithoudingsvermogen verbetert en u, uw dagelijkse activiteiten weer zo goed mogelijk uit kunt voeren. Om de zes weken vindt er een evaluatie plaats waarin we de vooruitgang bespreken. Indien nodig worden de behandeldoelen bijgesteld.

Meer informatie over de behandelingen van COPD bij ESF Praktijk in Purmerend:

OefentherapieMet behulp van oefeningen worden uw spierkracht, conditie, uithoudingsvermogen, houding en/of balans verbeterd, waardoor u uw dagelijkse activiteiten weer zonder belemmeringen uit kunt voeren.