Heeft u hoofdpijnklachten, een trekkend gevoel tijdens het draaien van het hoofd of concentratieproblemen?

Deze klachten kunnen erop wijzen dat u klachten ervaart in de nek. Mogelijke oorzaken voor deze klachten zijn stress, een verkeerde (werk)houding of overbelasting.

Nek- en rugklachten komen erg vaak voor: zo’n 80% van de mensen krijgt in zijn leven wel eens te maken met pijnklachten aan de nek, boven- of onderrug. Hierdoor kunt u hinder ondervinden tijdens het autorijden, lopen, tillen, bukken of tijdens het opstaan uit een stoel. De pijnklachten kunnen zeurend zijn, maar ook stekend of schietend. Soms straalt deze pijn ook uit naar de armen of benen of ervaart u hoofdpijn.

Onderzoek en behandeling van nek-, rug- en/of hoofdpijnklachten bij ESF Praktijk in Purmerend

Indien u met nek-, rug- en/of hoofdpijnklachten bij ons langskomt in de praktijk vindt er eerst een intakegesprek plaatst. Tijdens dit gesprek stelt de fysiotherapeut een aantal vragen over uw klachten, zodat deze goed in kaart kunnen worden gebracht. Pijnklachten, beperkingen in activiteiten en de mate van stress die u ervaart zijn onderwerpen die worden besproken.

Na dit vraaggesprek vindt er een onderzoek plaats. De locatie van uw klachten wordt met behulp van diverse fysiotherapeutische testen onderzocht. Aan de hand van het vraaggesprek en het onderzoek wordt er een diagnose gesteld voor uw klachten. Samen met u stellen we een behandelplan op waarin uw persoonlijke doelen en de behandelmethoden worden opgenomen. De behandelingen vinden doorgaans één keer per week plaats in onze praktijk en bestaan uit één of meerdere van de volgende behandeltechnieken: oefentherapie, stroomtherapie, massagetherapie, dry needling, medical taping en/of acupunctuur.

Meer informatie over de behandelingen van nek-, rug- en/of hoofdpijnklachten bij ESF Praktijk in Purmerend:

Met behulp van oefeningen worden uw spierkracht, conditie, uithoudingsvermogen, houding en/of balans verbeterd, waardoor er een afname ontstaat in pijn- en stijfheidsklachten en u, uw dagelijkse activiteiten weer zonder belemmeringen uit kunt voeren.

Stroomtherapie

Pijnloze elektrische prikkels zorgen voor pijndemping en een verbetering van de bloedcirculatie in het klachtengebied, waardoor er sneller herstel optreedt. Deze vorm van therapie kan worden toegepast bij zowel acute als chronische (pijn)klachten.

Massagetherapie

Door het uitvoeren van druk op het weefsel worden spierknopen en spanningsklachten verminderd. De bloedcirculatie neemt hierbij toe en de afvoer van afvalstoffen wordt versneld, waardoor u sneller van uw (pijn)klachten af bent.

Medical taping

Een behandelvorm waarbij er gebruik wordt gemaakt van gekleurde, rekbare tape. Deze tape wordt op de huid geplakt en blijft doorgaans een aantal dagen zitten. Hierdoor verbetert de bloedcirculatie en ontstaat er ontspanning van de spieren, waardoor (pijn)klachten afnemen.

Dry needling

Hardnekkige spierknopen of lokale verhardingen in een spier worden kort aangeprikt met een dunne naald, waarna er directe ontspanning optreedt in de spier.

Acupunctuur

Blokkades in energiebanen (meridianen) worden door het plaatsen van naalden opgeheven.