Heeft u een nieuwe heup-, knie-, of schouderprothese?

Nadat u een nieuwe heup-, knie- of schouderprothese heeft gekregen, wilt u natuurlijk zo snel mogelijk zonder pijnklachten uw werk, sport en hobby’s weer kunnen hervatten. Bij ESF Praktijk in Purmerend zorgen we er samen met u voor dat de revalidatieperiode snel en soepel verloopt.

Hoe ziet de revalidatie eruit bij ESF Praktijk in Purmerend?

Na uw operatie komen we bij u aan huis voor een intakegesprek. We bespreken hoe de operatie is verlopen en of u pijnklachten, stijfheid en/of andere ongemakken ervaart. Het gewricht waarin de prothese zit wordt door ons onderzocht en er wordt gekeken in hoeverre u het gewricht zelf al kunt bewegen.

Vervolgens wordt er een persoonlijk behandelplan voor u opgesteld en gaan we samen aan de slag om uw doelen te behalen. Er wordt twee keer per week behandeld, waarvan de eerste twee weken van het behandeltraject doorgaans plaatsvinden bij u thuis. Na deze twee weken komt u (indien mogelijk) voor de behandelingen naar onze praktijk. U krijgt van ons huiswerkoefeningen mee die u dagelijks uit zal voeren.

Wat vinden wij belangrijk tijdens het revalidatieproces?

Wij leggen tijdens de behandelingen in de praktijk focus op het oefenen van uw dagelijkse handelingen en op het verbeteren van kracht, mobiliteit, conditie, balans en coördinatie. Met behulp van deze oefeningen zorgen we er samen voor dat u weer pijnloos uw dagelijkse activiteiten uit kunt voeren.

Indien nodig wordt er naast oefentherapie tijdens de behandelingen ook gebruik gemaakt van stroomtherapie, massagetherapie, medical taping, mobilisatietechnieken en/of acupunctuur. Om de zes weken worden de vorderingen met u geëvalueerd en indien nodig worden de doelen bijgesteld. Zodra er genoeg verbetering is opgetreden kunnen we in samenspraak met u de therapie afbouwen naar één keer per week.

Hoe lang duurt de revalidatie?

De duur van het gehele behandeltraject verschilt per persoon, maar neemt doorgaans ongeveer zes maanden in beslag. Het behandeltraject wordt afgesloten zodra de kracht en mobiliteit voldoende zijn toegenomen, de persoonlijke doelen zijn behaald en de dagelijkse activiteiten weer pijnvrij en zonder belemmeringen uitgevoerd kunnen worden.

Meer informatie over de behandelingen tijdens de revalidatie:

Met behulp van oefeningen worden uw spierkracht, conditie, uithoudingsvermogen, houding en/of balans verbeterd, waardoor er een afname ontstaat in pijn- en stijfheidsklachten en u, uw dagelijkse activiteiten weer zonder belemmeringen uit kunt voeren.

StroomtherapiePijnloze elektrische prikkels zorgen voor pijndemping en een verbetering van de bloedcirculatie in het klachtengebied, waardoor er sneller herstel optreedt. Deze vorm van therapie kan worden toegepast bij zowel acute als chronische (pijn)klachten.
Massagetherapie

Door het uitvoeren van druk op het weefsel worden spierknopen en spanningsklachten verminderd. De bloedcirculatie neemt hierbij toe en de afvoer van afvalstoffen wordt versneld, waardoor u sneller van uw (pijn)klachten af bent.

Medical taping

Een behandelvorm waarbij er gebruik wordt gemaakt van gekleurde, rekbare tape. Deze tape wordt op de huid geplakt en blijft doorgaans een aantal dagen zitten. Hierdoor verbetert de bloedcirculatie en ontstaat er ontspanning van de spieren, waardoor (pijn)klachten afnemen.

Mobilisatie technieken

Door middel van rekken of door het geven van druk wordt de bewegelijkheid van de gewrichten vergroot.

Acupunctuur

Blokkades in energiebanen (meridianen) worden door het plaatsen van naalden opgeheven.